Steg för steg upptäcker vi vår nya hemort, Sälen. Förra sommaren, när vi ännu inte hade flyttat hit, vandrade vi en liten bit på Södra Kungsleden, på asfaltsvägen som börjar vid Högfjällshotellet och småningom övergår i grusväg och stigar. Det blåste kallt och vi kände oss som värsta amatörerna när vi gick och frös om öronen eftersom vi varken hade mössor eller buffar med oss. Det blev en väldigt kort runda men vi hann i alla fall drömma om att ha detta i vår vardag. Nu HAR vi det i vår vardag och jag förundras och gläds gång på gång över det.

Vi har gått de första 2-3 kilometrarna flera gånger under våren och sommaren och pausat i vindskyddet man kommer till efter ca 2 km (där asfalten slutar). Det är verkligen värt att gå vidare en bit efter vindskyddet för när man kommer upp på "toppen" breder en utsikt med milsvida fjäll ut sig framför en. Igår cyklade vi fram till Östfjällsstugan och hade planer på att utforska rundturen kring Östfjället (på ca 9 km), men det var lite för stenigt för några av oss så vi vände istället och njöt av den långa nerförsbacken tillbaka till Högfjällshotellet. Men vandra runt ska vi testa framöver!

Detta kommer att vara ett perfekt ställe för vardagspromenader och cykelturer även i höst. Vi står nämligen inför utmaningen att ta oss ut på fjället även många vardagskvällar...

Sjön nedanför vindskyddet där asfaltsvägen slutar. Det vita är Tandådalens "snölager" under vita preseningar.

På väg upp mot toppen och utsikten.

Utsikten går inte att fånga på bild.
Fjällvyer i skiftande blå nyanser breder ut sig från detta och högerut så långt man ser.
Man kan liksom inte se sig mätt på det.

Lite vildare terräng om man vill vandra eller cykla runt Östfället istället för att ta samma väg tillbaka från Östfjällsstugan.

Fjällfika. Godaste fikat!
Vid Östfällsstugan finns flera fikaplatser ute. Och själva stugan som man kan gå in i.

Vi tog samma väg tillbaka. Denna gång. Det ska bli många fler!

Karta och information, skärmdumpar från Malung-Sälens vandringsguide: