Våren är här och stora campingkatalogen damp ner i brevlådan för ett tag sedan. Dags att börja planera lite mer inför sommaren. Blir det repiser på gamla favoriter eller nya resmål? Eller både och?

En av våra favoriter som vi gärna skulle återvända till är Danmark. Vi gjorde en trip längs danska västkusten för några år sedan. Inte ända ner, men ändock. Således återstår också en hel del som vi skulle vilja uppleva. Resan gav mersmak, kan man verkligen säga. Trots att vädret var si och så.

Vi började med att ta färjan över till Fredrikshamn och bila upp till Skagen. Där ställde vi husvagnen på Grenens camping, en trivsam camping vid havet. Till Skagen hade vi varit tidigare men vi ville gärna återuppleva den mysiga stämningen, de gula husen, det speciella ljuset och förstås Grenen. Grenen är Danmarks nordligaste udde, där Kattegatt möter Skagerack. Udden utgörs av sanddyner och längst ut både ser man och känner man att haven och vågorna möts. Vill man inte gå hela vägen ut till udden och tillbaka genom sanden kan man ta "Sandormen"

Här är vi på väg ut till Grenens udde. Vanligen är man inte ensam här...
Sandormen syns som en röd traktordragen kärra.

Där haven och vågorna möts!
Denna bild är lånad från http://www.sandormen.dk/

I Danmark får man respekt för naturens krafter. På fler sätt. Vi besökte även Råbjerg Mile, den vandrande sanddynen utanför Skagen. Sanddynen vandrar ca 15-20 meter per år (!) och är ca två kvadrarkilometer stor. Där den är som högst är den ca 15 meter. Man får lite "öken-känsla" och många filmer med just såna teman har tydligen spelats in här. Mer sand skulle säkerigen  "vandra" i Danmark om den inte "förtöjdes" med växtlighet.

"Kan man se den vandra?"
Ja nästan, iallafall var det ett tunt lager sand i luften ovanför sanddynen...

Sedan bar det av neråt längs kusten. Bl.a. för en oförglömlig lunch med havsutsikt på  stranden i Lökken. Här finns 10 kilometer sandstrand, där man delvis även kan åka med bil...

På den fortsatta vägen ner längst kusten var vi sedan lite besvikna över att man såg så lite av havet. Vägen går ofta nära havet, men det ligger ofta en sandbank mellan vägen och havet. Att detta behövs förstod vi  dock verkligen när det sedan blåste upp till lite "friska sommarvindar"... En riktigt höststorm här så... Skulle man inte vilja vara på vägen om man inte hade sandbanken emellan som ett skydd...

Småningom kom vi till Hvite Sande där vi slog läger cirka en vecka på en av campingarna där, Nordsö Camping. Vi hade bokat campingarna på förhand eftersom vi vid denna tidpunkt ännu tog det säkra före det osäkra och var oroliga att inte få någon plats annars. Hade vi gjort samma resa idag hade vi chansat mera och åkt runt mera. Nu åkte vi visserigen runt en del ändå, men det blev flera dagsutflykter på en timme med bil, enkel resa. Som till Legoland, Lalandia Billund och Esbjerg. Vår upplevelse av Lalandia har vi skrivit lite om här. Legoland är ju alltid Legoland och var intressant att se, men vi var nöjda med en dag. Och lite besvikna ändå eftersom det var mycket köer, svårt att se vad man köade till samt relativt få åkattraktioner. Nu är väl legot i sig den egentliga attraktionen, och det var häftigt att se, men åkattraktioner inger ju vissa förväntningar om man säger så... En extra rolig grej för oss var att drömmen om att resa till Norge och bl.a. Bergen tog mer fart när vi tittade på "stads-legot". Och att den drömmen sedan förverkligades- året därpå!. I Esbjerg besökte vi bl.a. Fiskeri- och sjöfartsmuseet samt saltvattensakvariet vilket var klart sevärt. Samt strosade runt lite i staden. En annan stad vi hann strosa runt i var Ringköping, en mysig liten stad. En sak som förvånade oss i Danmark var att det syntes så lite av de fina danska kläd- och intredningsmärken som  nu är så på modet. Betydligt lättare hitta hemma än där, är vår erfarenhet hittills. (Intrycket kvarstår även efter ett besök i Köpenhamn på en senare resa.)

Resan präglades en hel del av att vädret inte var det bästa. Därav fler utflykter än planerat. Och färre dagar på stranden. De danska, fantastiska stränderna var ju fantastiska ändå men så mycket bad blev det inte. På campingen fanns dock även ett litet innomhusbad som vi hann besöka några gånger.

De största upplevelserna på resan var dock de på stranden och i havet. En dag var det riktigt bra sol- och badväder och vi slängde oss runt i och flöt på vågorna. Och såg plötsligt en säl glida förbi i vattnet en bit längre ut!

En mäktig upplevelse på stranden var också vinden. Man förstår att både drakflygning och windsurfing är stort här! Och, som sagt, att de stora sandvallarna mellan havet och bebyggelsen behövs. Även på campingen fick man passera en hög vall för att komma ner till stranden som låg alldeles bredvid. En av kvällarna då vi gick ner med våra drakar rev vinden och sanden tag så det kändes som man blev "sandblästrad" om benen. Tankarna gick till höststormar, och de skepp som här passerat och förlist genom åren. Som sagt, man får verkligen respekt för naturens krafter i Danmark...

En av resans mest bestående intryck var även de Fish and Chips vi åt i Hvite Sande. Nyfiskat, nylagat. Med en nyfiskad haj som alternativ... Gott, billigt, minnesvärt...

annsoh

Fin bild! :) vad händer idag kram!

Kajsa

härliga bilder ! :)

Maria

Gud vilka härliga bilder. Danmark är riktigt trevligt på våren och sommaren!

JUNITJEJ

Vilka fantastiska bilder från Danmark!

Svar: Tack :)
AktivaDagar

Annika

Hej! Fina bilder och kul att läsa då vi tänkte göra Danmarks västkust i sommar, fast utan husvagn. Vi hoppas på att hitta boende längs vägen, inget bokat alltså. /Annika

Svar: Kul! Då har ni en härlig resa att se fram emot :) Verkar finnas många stugor och andra boenden också... Det är skönt att "ta dagen som den kommer" lite beroende på väder och vad man känner för :)