Sommarskidåkningen!

Att kunna åka skidor och bada (utomhus) på samma dag samt att kunna åka skidor i shorts (utan att frysa benen av sig) har varit en dröm ett tag för flera i vår numera skidtokiga familj... Det finns ju sommarskidåkning så nära oss som i Norge men med tanke på det norska vädret har vi befarat att man snarare får vada i gummistövlar och åka skidor i regnkläder än infria sina drömmar... Inför denna sommar var dock planen PRELIMINÄRT att åka till Norge. Men regnet det bara öste ner så vi ändrade planerna och siktade mot desto soligare Danmark...

Några dagar innan planerad avfärd hände dock det oväntade... En morgon när vi gjorde den vanliga väderkontrollen utovades plötsligt strålande sol i Norge! Både i Bergen och i Folgefonna, glaciären som vi siktat in oss på för skidåkning! Otroligt! Snabbt ändrade vi planerna och skidutrustningen smögs med i packningen....

Barnen trodde att vi var på väg till Danmark och frågade stor del av resan genom Sverige "om vi skulle hinna till Malmö eller Köpenhamn" till kvällen. Vi svarade svävande. När vi närmade oss gränsen till Norge svarade vi "Nej, vi kommer inte att komma till Malmö ikväll för vi åker snart över gränsen till Norge. Skidorna ligger i takboxen ovanför oss". Minen på barnen var underbar att se... Lycka...

Första anhalten blev Oslo. Klockan var framåt 18-19-tiden men vi råkade komma förbi Oslo fjordcamp och det fanns plats. Det känns ju lite stressigt när man kommer sent, "finns det plats" undrar man, men dotterns mantra lugnar oss: "Är klockan bara 18 är det ingen panik,värre om den börjar bli halv8... Campingen ligger bredvid en av Oslos finaste badplatser och i den VARMA kvällen tog vi en kort promenad till badet. Badet låg i fjorden och ramades in av blånande berg, oerhört vackert.

Dagen därpå drog vi vidare mot Hardangervidda och förbi den mot Folgefonna. (Folgefonna är Norges tredje största  glaciär och ligger bredvid Hardangerfjorden. Glaciären har en yta av 207 km² och dess högsta punkt ligger 1651 meter över havet. Glaciären uppkom för cirka 2500 år sen.)
Tog vägen nedanför Hardangervidda. (Hardangervidda är ett fjällområde med oerhört vackra vyre. Ligger öster om Hardangerfjorden. Stor del av Hardangervidda upptas av Hardangervidda nationalpark).

Ju längre vi kom desto mer berg blev det och, inte minst, mer snö! Temperaturen ute var långt över 20+ så kontrasten blev häftig! Småningom närmade vi oss glaciären. Tänkte först campa i Odda, ett annat bra utgångsläge för turer till Folgefonna och Hardangervidda, men fick klart för oss att det var ganska lång därifrån till sommarskicentret så vi fortsatte, bl.a. genom den över 11 km långa tunneln under glaciären.

Kom efter lite om och men och tullar och allt smalare vägar fram till Jondals gårdsscamping och tack och lov fanns det plats för oss! Det var dåligt skyltat mest överallt i Norge och för att komma till campingen fick vi fråga oss fram. Man ska svänga upp mot sommarskicentret och åka några km... Vi rekommenderar att man bor i Jondal för att ha någorlunda nära till glaciären. Det tar ändå ca en halvtimme upp på själva glaciären längs slingriga vägar. Vägen upp är typ smal kan man lugnt säga, det går knappt att mötas men på nåt sätt reder det ut sig. Vi fasade dock för att möta BUSSEN som går förmiddag och eftermiddag men klarade oss undan... En del turistbussar går också upp till glaciären. Förutom skidåkning lockar guidade glaciärvandringar och allmän fotografering i snön... Antagligen var även vi galna skidåkare en sevärdhet...

Vi sover gott i husvagnen på Jondals camping och stannar kvar för skidåkning i två dagar. Campingen är enkel och liten men uppfyller sitt syfte som basläger för skidåkningen... Dock kan rekommenderas att man tar med lite engångsartiklar för diskning etc sker under primitiva förhållanden i det kombinerade tork- och diskrummet.

Vädret är fantastiskt och förhållandena i backen fina, trots att man ser att säsongen gåt mot sitt slut. Bl.a. har parkområdet smält ner en hel del. Det är lite folk i backen, inga köer och FANTASTISKA VYER!

Efter två dagars skidåkning kör vi en snabb-packning och drar ner mot färjeläget dit vi kommer 10 minuter innan färjan ska gå. Den går dock varje timme men vi vill gärna hinna med 17-färjan för att hinna leta camping för natten. Får lite marginal så vi hinner även köpa glass. Det finns inte så mycket att göra i Jondal så eftermiddagarna, dag 1 satt vi mest och softade i solen på campingen som after-ski och avnjöt lite Wifi... Då och då skuggades solen av en skärmflygare som damp ner från en flygtur från berget intill...

Vi kommer småningom fram till Bergen och slår läger för natten vid ännu en vacker camping med fjord och berg som utsikt. Klockan närmar sig 20 även denna kväll men som dottern säger, är klockan bara halv8 är det ju ingen panik med att hitta camping... Det finns flera campingar på vägen in mot Bergen.

Nästa dag fortsätter Vädersensasjonen vilket är skönt men gör oss lite matta när vi stadsturistar i Bergen. Man ska också som bakgrund till denna Vädersensasjon veta att Bergen generellt har ett ovanligt regnigt klimat och är en av Europas regnigaste.

I Bergen går vi allmän sightseeing bl.a vid Bryggen, den gamla hamnen. Äter "fish and chips" vid Kajen, gott men långtifrån som förra sommarens "fish and chips" i Hvite sande i Danmark.

Besöker Akvariet där vi bl.a. ser shower med sjölejon och sälar. Vi tar en färja från centrala centrum till Akvariet men detta är inget vi rekommenderar då den kostar en hundralapp men tar en bara ungefär halvvägs. När man sedan stiger av ser man ingen skylt om vart man ska gå. Det är överhuvudtaget dåligt skyltat så vi har god nytta av den karta vi fick tag på vid en information vid infarten till staden.

På Akvariet tar vi dagens andra glass, detta är vår favoritglass i Norge. De yngre konstaterar att det verkligen är värmebölja då man behöver två glassar på en dag för att svalka sig... De äldre konstaterar att även barn (och vuxna?!) behöver belöningar, inte vara sjölejon i show... (De belönas ju frekvent med fisk...)

Andra stora attraktioner i Bergen är linbanan Fløibanan med vilken man kan ta sig upp på ett berg bredvid och beundra en hissnande utsikt. Även en annan bergbana finns. Vi är dock ganska nöjda med hissnande utsikter redan och orkar inte köa för detta...

Efter ännu en natt på campingen i Bergen styr vi åter mot Hardangervidda. Denna gång passerera vi på "översidan" vilket är ännu vackrare än den väg vi kom. Resan tillbaka till Sverige tar ca en dag i anspråk och med facit i hand borde vi ha stannat till en natt eller två och vandrat vid Hardangervidda. Vi hinner till Strömstad på svenska sidan innan kvällen men får revidera inställningen om när det börjar bli bråttom att hitta camping för natten... Nu är det varken 18 eller 19.30 som gäller utan snarare "bara man hinner fram innan de stänger är det ingen panik". Vi kom fram 21.40 och de stängde 22, kvar var två lutande platser med el men lite lutning var ingen fara för oss som kom från Norge. Även platser utan el fanns, vår teori är att om campingplatsen har sådana finns alltid nån sån kvar. (?)

Tips inför resor i Norge:
  • Bunkra med mat om ni har möjlighet ta med
  • På söndagar är mycket stängt, även mataffärer.
  • Växla lite pengar innan, det kan vara svårt hitta en bank
  • Ta med regnkläder och vattentäta skodon
  • Räkna med att det tar tid att köra bil, vägarna är ofta smala och farten ofta låg
  • Kolla upp fakta om vägtullar...
  • Det kan vara svårt att parkera i större städer om man har takbox som vi, många parkeringar är inomhus i parkeringshus med låg höjd vid bommar. Vi hittar parkering nära station i Bergen. Kunde också ha parkerat vid korsningen C. Sundstedts gata/Tollbodallmenningen upptäcker vi sedan. Samt säkert fler ställen men inte helt lätt hitta. Avstånden dock relativt korta att gå.

Norge - Skidåkning
Sofia

Vilken aktivitet här var, hur hinner du?? Roligt att läsa om era resor mer i detalj! Fortsätt, jag läser!